UU.NL home education contact library calendar search HOME cs.uu.nl
about us research people archive services jobs
user
password

Cursusevaluatie - Course evaluation

Hallo, Andre Vrancken.

Enquete
invullen
Mijn eerdere
antwoorden + reacties
Verslag
vorige perioden
Vragenlijst
wijzigen
StatistiekRespons

Kies een vak:

jaar: periode: opleiding: vak:

B-B3EPOP07 = Evolutie, ecologie en populatiegenetica

Evaluatie ingevuld: 20

teachers:
R.H.J. Erkens
Vragen over de inhoud van de cursus
Sloot de cursus aan bij je voorkennis?
1:slecht / bad0 x
2:1 x
3:2 x
4:9 x
5:goed / good8 x
 n=20, mean=4.2, stddev=0.81
Is je interesse in dit vakgebied door deelname aan deze cursus toegenomen?
1:nee / no0 x
2:0 x
3:7 x
4:8 x
5:ja / yes5 x
 n=20, mean=3.9, stddev=0.77
Heb je in deze cursus relevante kennis opgedaan?
1:nee / no0 x
2:0 x
3:1 x
4:8 x
5:ja / yes11 x
 n=20, mean=4.5, stddev=0.59
De opzet van de cursus was goed
1:oneens / untrue0 x
2:2 x
3:3 x
4:6 x
5:eens / true9 x
 n=20, mean=4.1, stddev=0.99
De diversiteit aan onderzoeksonderwerpen was goed
1:oneens / untrue0 x
2:0 x
3:6 x
4:7 x
5:eens / true7 x
 n=20, mean=4.05, stddev=0.8
Was het duidelijk wat er van je werd verwacht?
1:nee / no0 x
2:1 x
3:4 x
4:11 x
5:ja / yes4 x
 n=20, mean=3.9, stddev=0.77
De leerstof was
1:moeilijk / difficult1 x
2:8 x
3:9 x
4:2 x
5:makkelijk / easy0 x
 n=20, mean=2.6, stddev=0.73
Wat vond je goed aan de inhoud van de cursus?(#45436) Zelfstandigheid.
(#45462) Duidelijke, heldere colleges, vooral van Roy. Veel vrijheid bij het uitvoeren van het onderzoek, als in: er zelf een invulling aan geven.
(#46135) Enthousiaste docenten, veel ruimte tot vragen na de colleges vooral, als je zelf je best er voor doet. Practicum was intensief, maar erg leerzaam
(#46353) stof had een hele brede range het hele idee van zo'n ministage spreekt heel erg aan!!
(#46355) De experimentweken waren geweldig als verdieping op wat we daarvoor net een beetje hadden geleerd.
(#46356) diepgang was oke
(#46357) Goed, door de lange tijd die beschikbaar was voor onderzoek en de mogelijkheid om zelf een onderzoek op te zetten, heb ik veel geleerd.
(#46363) Ik vond de informatie die we aan het begin kregen wel heel veel, maar ook nuttig en interessant. De onderzoekjes vond ik ook leuk, maar het nadeel hiervan is dat je je maar in 1 onderwerp verdiept.
(#46800) Ik heb het idee dat van dit specifieke vakgebied alles uitgebreid aan bod is gekomen. Verder sprak het me zeer aan dat de nadruk lag op de practische vaardigheden; praktijk is immers de enige manier waarop je de in jaar 1 geleerde theorie kunt testen. Tenslotte vond ik het goed dat er voor ieder wat wils wat. Ik heb namelijk vaak het idee dat studenten die geïnterresseerd zijn in gedrag niets weten van het achterliggende labwerk, maar dat geldt ook wederzijds.
(#46872) Dat er, als enige cursus, dieper wordt ingegaan op de stof over evolutie
(#47000) Dit is een van de weinige vakken die je goed begeleidt in het maken van wetenschappelijke papers. Dit is later nodig tijdens je scriptie en master
(#47019) Het practische element. Zo kwam je goed in aanraking met het type onderzoek waar je in terecht komt als je verder gaat in deze richting.
(#47057) goed praktisch deel
Wat kan er worden verbeterd aan de inhoud van de cursus?(#45436) Het tentamen dat na 2 weken al gegeven werd bestond uit wel érg veel lesstof! Dat is stof voor in 10 weken, niet in 2! Het is wel mogelijk, maar wel hard aanpoten.
(#45462) Het tentamen komt net een week te vroeg, in de praktijk heeft iedereen gewoon een week nodig om op te starten, iedereen komt net uit een tentamenperiode. Als je dan eenmaal aan de slag gaat heb je nog maar een week.
(#46135) Probeer zeker niet te veel stof in één college uur te proppen. Ook al wordt gezegd dat je vragen kan stellen, als een docent snel door de stof heen praat zijn veel mensen niet geneigd om te zeggen dat het tempo wat lager moet. Daarbij komt dat de literatuur: artikelen, wel een leuke aanvulling zijn, maar maak er dan soms werkcolleges van. Nu waren we afhankelijk van zwart-witte sheets die stukken misten omdat je tijdens de les maar moest meeschrijven. Er moet gedacht worden aan ziekte van leerlingen bijvoorbeeld... meer duidelijkheid dus van wat er van je verlangt moet worden en kwaliteit van sheets moet zeker verbeterd worden willen mensen gemotiveerd leren voor de tentamens.
(#46353) misschien is het wel ook leuker om meer over grotere organismen te leren :)
(#46355) Niets
(#46356) de stof was niet zo zeer moelijk, maar veel. twee weken colleges, met onevenredige hoeveelheid artikelen. en misschien wat meer over statistiek, die later toegepast moet kunnen worden?
(#46357) Misschien toch minder moleculaire projecten. Doordat er te weinig gedrags/niet moleculaire projecten waren, kwamen veel mensen niet terecht bij hun voorkeur. Het krijgen van keuze nr 5 werkt niet echt motiverend.
(#46363) niets
(#46800) Ik vind het best dat we maar twee weken colleges krijgen, maar meteen daarna het tentamen vond ik best pittig met zoveel artikelen als leesstof. Ik zou zeggen, ergens middenin het labwerk het tentamen plannen.
(#47000) Dat het volgend jaar en daarna ook nog gegeven wordt.
(#47019) geen idee
(#47057) niet veel meer, nu het niet meer gegeven wordt
Vragen over de kwaliteit van de docent
Enthousiameerde(n) de docent(en) je voor het vak?
1:nee / no0 x
2:0 x
3:0 x
4:9 x
5:ja / yes11 x
 n=20, mean=4.55, stddev=0.5
Werd je door de docent(en) gestimuleer om kritisch na te denken?
1:nee / no0 x
2:0 x
3:1 x
4:12 x
5:ja / yes7 x
 n=20, mean=4.3, stddev=0.56
Werd je voldoende begeleid door de docenten/assistenten?
1:nee / no0 x
2:0 x
3:4 x
4:6 x
5:ja / yes10 x
 n=20, mean=4.3, stddev=0.78
Waren de docenten/assistenten gemakkelijk te benaderen?
1:nee / no0 x
2:1 x
3:4 x
4:4 x
5:ja / yes11 x
 n=20, mean=4.25, stddev=0.94
Wat vond je goed aan de didactische kwaliteiten en inhoudelijke inbreng van docenten en assistenten?(#45436) Ze praten allebei duidelijk en lieten ruimte over voor vragen.
(#45462) Roy geeft hele duidelijke en goede colleges. Marie Jose is af en toe wat warrig, maar heeft wel heel veel enthousiasme voor het onderwerp, dat merk je ook bij het onderzoek
(#45871) Prima! Heel behulpzaam en legden graag uit, fijn!
(#46135) Ja, geleerde docenten
(#46353) natuurlijk enthousiasme en zo duidelijk mogelijk beantwoorden van vragen
(#46355) Vooral het enthousiasme (en ook duidelijkheid)
(#46356) altijd vrolijk en positief :)
(#46363) Goed
(#46800) Zowel enthousiast als vol kennis, kan niet beter!
(#46976) Roy geeft erg goed college, erg duidelijk en goed te volgen. Marie-José komt soms wat onvoorbereid over, maar geeft wel leuke colleges.
(#47000) goed
(#47019) Je kon altijd komen met vragen en er was voldoende begeleiding, maar ook voldoende vrijheid in de keuze van het practische deel.
(#47057) prima
(#47089) Heerlijk enthousiasme
Wat kan er aan de didactische kwaliteiten en inhoudelijke inbreng van docenten en assistenten worden verbeterd?(#45436) Roy vertelt met een hoge informatiedichtheid in hele korte tijd haha. Voor allebei geldt dat ze iets duidelijker aan mogen geven wat echt belangrijk is.
(#45462) Meer structuur in de colleges van Marie Jose
(#46135) Minder in één college uur, beter aandacht voor het volgende: je hebt leerlingen die leren van colleges en nooit een boek openslaan en je hebt leerlingen die weer beter leren van sheets of een goed boek, dus: sheets met kleur, betere kwaliteit en meer conclusies op de sheets bijvoorbeeld
(#46355) Niets
(#46357) roy laat vaak stukken tekst van dia's weg. dit lijkt misschien een goede manier om ervoor te zorgen dat je oplet en om ervoor te zorgen dat mensen ook daadwerkelijk op komen dagen bij de colleges, maar dit benadeelt mensen ook. Ik mis vaak een deel van het verhaal bij een dia, doordat ik constant de uitgeprinte dia's met de dia's op de projector aan het vergelijken ben.
(#46363) Niets
(#46800) Niets dus...
(#47019) Iets meer duidelijk maken wat belangrijk is om te weten voor de cursus/het tentamen
Vragen over vaardigheden
Heb je in deze cursus vooruitgang geboekt met het houden van mondelinge presentaties?
1:nee / no0 x
2:2 x
3:5 x
4:10 x
5:ja / yes2 x
 n=19, mean=3.63, stddev=0.81
Heb je in deze cursus vooruitgang geboekt met schriftelijke verslaglegging?
1:nee / no0 x
2:0 x
3:4 x
4:7 x
5:ja / yes9 x
 n=20, mean=4.25, stddev=0.77
Heb je in deze cursus vooruitgang geboekt met informatieverwerking?
1:nee / no0 x
2:1 x
3:4 x
4:6 x
5:ja / yes9 x
 n=20, mean=4.15, stddev=0.91
Heb je in deze cursus vooruitgang geboekt met onderzoeksvaardigheden?
1:nee / no0 x
2:0 x
3:1 x
4:3 x
5:ja / yes16 x
 n=20, mean=4.75, stddev=0.54
Heb je in deze cursus vooruitgang geboekt met management- en samenwerkingsvaardigheden?
1:nee / no1 x
2:1 x
3:6 x
4:9 x
5:ja / yes3 x
 n=20, mean=3.6, stddev=0.97
Heb je voldoende feedback gekregen op je vaardigheden?
1:nee / no1 x
2:0 x
3:6 x
4:6 x
5:ja / yes6 x
 n=19, mean=3.84, stddev=1.04
Waarin was deze cursus goed voor het onderdeel vaardigheden?(#45436) Op dit moment moet de 2e presentatie nog gegeven worden, dus ik heb nog niet mondeling gepresenteerd (vandaar ook n.v.t.), maar het samenwerken, onderzoeken en schriftelijk vastleggen heb ik zeker kunnen oefenen.
(#45462) Onderzoek op basis van veldwerk
(#46135) heel eigen onderzoek, goed voor later, duidelijke begeleiding hierbij
(#46353) het hele ministage concept is een goede oefening voor de toekomst en geeft je een idee hoe het later ongeveer moet en eruit ziet
(#46355) Samenwerking & onderzoek op lab
(#46356) nog nooit eerder een onderzoek van a tot z uitgevoerd, zeer interessant en leerzaam
(#46357) In het onderzoeksproject, waarbij je heel zelfstandig een onderzoek uitvoerde.
(#46363) Ik heb meer geleerd over moleculair werk.
(#46800) Erg goed om te ervaren wat het werken in een lab nu inhoud. Presenteren en verslaglegging in het Engels sprak mij ook erg aan.
(#46872) Er wordt veel zelfstandigheid van je verwacht en de ideeën voor het onderzoek moeten vanuit de groep komen, de docenten bemoeien zich er zo min mogelijk mee
(#46976) Onderzoeksvoorstel schrijven, onderzoek uitvoeren, presenteren. Leuk onderzoekstraject.
(#47000) Het maken van presentaties. Het engels presenteren en natuurlijk het maken van een wetenschappelijke paper.
(#47019) Vooral het doorlopen van de gehele onderzoekscyclus.
(#47057) veel eigen vrijheid
Wat kan er in deze cursus op het gebied van vaardigheden worden verbeterd?(#45436) Feedback voor degene die presenteren?
(#45462) Beide presentaties mogen wat mij betreft wel in het Engels, het is een niveau-3 cursus en het onderzoeksvoorstel is ook in het Engels.
(#46135) introductie van data verwerking: biostatistiek cursus gevolgd maakt je nog niet een ster in zelf gegevens invoeren
(#46355) Niets
(#46356) er werd iets te veel verwacht in een te korte tijd... al is het wel uitdagend natuurlijk, maar misschien meer hulp bij het verwerken van resultaten..?
(#46363) niets
(#46800) Een inleidend college over hoe je een goede symposiumpresentatie kunt houden, zou erg informatief zijn. Ik kreeg het idee dat maar weinigen een echt goede symposiumpresentatie hielden.
(#47019) Eventueel (maar dit is lastig mogelijk) minder grote onderzoeksgroepen, waardoor samenwerking beter kan verlopen
Vragen over werkvormen
Het schrijven van een onderzoeksvoorstel was nuttig
1:oneens / untrue0 x
2:1 x
3:1 x
4:8 x
5:eens / true10 x
 n=20, mean=4.35, stddev=0.79
Het presenteren van het onderzoeksvoorstel was nuttig
1:oneens / bad0 x
2:0 x
3:3 x
4:9 x
5:eens / good8 x
 n=20, mean=4.25, stddev=0.7
Het peer reviewen van andere onderzoeksvoorstellen was nuttig
1:oneens / untrue0 x
2:1 x
3:5 x
4:9 x
5:eens / true5 x
 n=20, mean=3.9, stddev=0.83
Er was genoeg tijd om het practisch werk uit te voeren
1:oneens / untrue2 x
2:5 x
3:4 x
4:1 x
5:eens / true8 x
 n=20, mean=3.4, stddev=1.46
Hoe was de variatie in werkvormen (hoorcollege, werkcollege, practicum enz.)?
1:slecht / bad0 x
2:1 x
3:4 x
4:10 x
5:goed / good4 x
 n=19, mean=3.89, stddev=0.79
Wat was er goed aan de werkvormen in deze cursus?(#45436) Zelfstandig aan de slag met het project.
(#46135) peer reviewen en commentaar geven op andere groepen is goed. Maar denk ook is na over POSITIEVE beloning: veel groepjes krijgen nu een hoger cijfer als ze kritisch kijken naar andere groepen, maar toch vaak genoeg resulteert dit meer in een vervelende sfeer van hakketakken op elkaars werk. Laat een gastspreker komen met een goed onderwerp die expres fouten maakt bijvoorbeeld, en dan laat je daar iedereen een kritisch verslag over schrijven. Dit is een stimulerende manier: fris, nieuw onderwerp dat binnen de cursus valt, kritiek kunnen leveren zonder vervelende sfeer en weer is iets nieuws.
(#46355) Veel! Veel experimenteertijd! Dat was goed.
(#46356) leerzaam!
(#46363) Er was veel praktisch werk en dat is een leuke variatie op normale cursussen.
(#46800) Focus op de praktijk vind ik erg goed.
(#47000) nieuw uitdagend en spannend
(#47019) Dat het erg gericht is op de manier van werken na je studie (in dit vakgebied)
(#47057) groot deel eigen onderzoek
Wat kan er aan de werkvormen worden verbeterd?(#45436) Meer hoorcolleges OF tijdens de hoorcolleges meer toespitsen op de belangrijkste lesstof (zodat je je tentamen wat gerichter kunt leren in plaats van alle literatuur te moeten lezen binnen 2 weken).
(#46135) zie bovenstaande antwoord
(#46353) er werd heel veel stof gegeven in heel weinig tijd (maar dat kon natuurlijk ook niet anders vanwege tijdgebrek voor het onderzoek...)
(#46355) Niets
(#46356) misschien duidelijker uitleggen wat er precies verwacht wordt bij het voorstel, het eindverslag en de presentatie
(#46363) Het lange praktische werk was leuk, maar hierdoor kon ik me maar in 1 onderwerp verdiepen, die niet van mijn eerste keus was. Ik had het leuk gevonden om ook iets niet-moleculairs te doen, maar misschien is dat ook niet haalbaar in 10 weken.
(#46800) Ook al vind ik het goed dat er vrije tijdsplanning is om het werkelijke laboratoriumleven na te bootsen, er zou toch eerder een grens gesteld moeten worden. Zo voorkomt men dat groepjes compleet in tijdnood raken, waardoor het verslag niet volledig uitgewerkt kan worden.
(#46976) Het waren echt ontzettend veel artikelen om te lezen in vrij weinig tijd... Wat weinig tijd voor het uitwerken van de data, heeft een grote invloed op uiteindelijke verslag, niet echt genoeg tijd om alles gedetailleerd te behandelen en verwerken.
(#47000) misschien iets meer tijd geven voor het studeren van het tentamen of anders de stof minderen voor het tentamen. Ook mag er afgeraden worden bepaalde cursussen tegelijk te volgen. Ik deed hiernaast een vak dat qua opbouw van het vak eigenlijk precies hetzelfde was en dat zorgde voor knelpunten gedurende de cursus.
(#47019) De efficientie. In te grote groepen is het lastig om efficient te werken.
Tentamen
Exam
De hoeveelheid leerstof voor het tentamen was teveel
1:oneens / untrue1 x
2:4 x
3:4 x
4:8 x
5:eens / true3 x
 n=20, mean=3.4, stddev=1.11
Het was duidelijk wat ik moest leren voor het tentamen
1:oneens / untrue1 x
2:6 x
3:5 x
4:3 x
5:eens / true5 x
 n=20, mean=3.25, stddev=1.26
Het tentamen was te moeilijk
1:oneens / untrue1 x
2:5 x
3:4 x
4:8 x
5:eens / true2 x
 n=20, mean=3.25, stddev=1.09
Overige vragen
Hoe was de werkdruk van twee parallelle cursussen?
1:laag / low0 x
2:3 x
3:6 x
4:5 x
5:hoog / high6 x
 n=20, mean=3.7, stddev=1.05
Welke cursus heb je naast deze cursus gevolgd?(#45436) Scriptiecursus
(#45438) Afstudeeropdracht (scriptie)
(#45462) Astrovaria
(#46350) Gedragsbiologie
(#46353) Gedragsbiologie
(#46355) Afstudeerscriptie
(#46356) gedrag
(#46357) Scriptiecursus
(#46363) Scriptiecursus. Daar moest ik heel erg veel tijd insteken.
(#46800) Celbiologie
(#46872) Celbiologie
(#46976) Planten, Ecosysteem en Landschap
(#47000) Planten ecosystemen en landschap.
(#47019) Afstudeerscriptie
(#47057) evolutiebiologie
(#47089) planologie 1
hoeveel uur per week heb je gemiddeld aan deze cursus besteed?
1:minder dan 11uur0 x
2:11 tot 15 uur2 x
3:16 tot 20 uur13 x
4:21 tot 25 uur4 x
5:meer dan 25 uur1 x
Wat vond je van de gebruikte leermiddelen (boek, reader, COO, WebCT)?
1:slecht / bad0 x
2:3 x
3:13 x
4:2 x
5:goed / good0 x
 n=18, mean=2.94, stddev=0.52
De sfeer in de cursus was goed
1:oneens / untrue0 x
2:0 x
3:0 x
4:7 x
5:eens / true13 x
 n=20, mean=4.65, stddev=0.48
Hoe waardeer je, in een rapportcijfer, de cursus als geheel?
1:10 x
2:20 x
3:30 x
4:40 x
5:50 x
6:61 x
7:73 x
8:812 x
9:94 x
10:100 x
Wat vond je goed aan de cursus als geheel?(#45436) De combinatie van literatuur leren en daarna een eigen project starten, dat is een goede voorbereiding voor de master en later.
(#46135) breed en interessant onderwerp, enthousiast gebracht
(#46353) ministage idee en dan ook presenteren in het engles zoals dat later ook van je wordt verwacht te kunnen duidelijke begeleiding tijdens project, makkelijk om contact op te nemen en vanuit begeleiding vragen hoe de stand van zaken zijn en hoe de sfeer is binnen de groep waarmee je samenwerkt
(#46355) Meer inzicht gekregen in gebruik van bepaalde technieken
(#46356) een echt niveau 3! goeie sfeer en leerzaam
(#46357) De manier waarop je werd geleerd om bij het lezen van artikelen de hoofdzaken van de bijzaken te onderscheiden (hier heb ik het over de toetsstof)
(#46363) ik vond het een leuke cursus met twee goede en enthausiaste docenten.
(#46800) Allereerst het onderwerp: evolutie! Docenten waren erg goed, inclusief de begeleiding op het lab. Het laten lezen van artikelen is iets wat een wetenschapper natuurlijk behoorlijk vaak doet, en daar hebben wij nu ook kennis mee mogen maken.
(#46872) Het is een goede voorbereiding voor een stage tijdens je master
(#47000) zie boven
(#47019) Het practische onderzoeksdeel.
(#47057) zeer goed
Wat kan er aan de cursus als geheel worden verbeterd?(#45436) De lesstof dus. Er moet meer aangegeven worden wat nou echt belangrijk is, of er moet wat worden gesneden in lesstof.
(#46135) betere sheets, minder stof in één uur, bedenken van frisse, nieuwe werkvormen
(#46350) niet geven tijdens verbouwingen !!
(#46355) Niets
(#46356) tentamenvragen gingen meer over colleges dan artikelen, misschien dan minder artikelen laten lezen..? nu beetje zonde voor mesnen die wel de tijd hebben genomen ze allemaal door te spitten..
(#46363) Ik vond het jammer dat ik niet bij mijn eerstekeus onderzoek kon.
(#46800) Tentamen niet meteen na twee weken, ook al vind ik alleen de eerste twee weken hoorcollege geen bezwaar. Iets minder vrije tijdsplanning zou ook gewenst zijn, zodat ook verslaglegging nog voldoende aan bod kan komen.
(#46872) Het is niet fijn om een tantamen al na twee weken te hebben, vooral met die grote hoeveelheid artikelen die geleerd moesten worden. Je moet nu heel snel al aan de slag en je weet van tevoren niet hoe diep je moet ingaan op die artikelen, het is beter om hier wat meer tijd voor te hebben.
(#47019) Aanbieding van de leerstof
Tot slot
Finally
Wat mis je nog in deze enquete?(#45436) Niks, deze enquete is wel compleet. Er stonden zelfs vragen bij die ik niet had verwacht, zoals 'hoe was de sfeer' en 'vond je de lesstof niet teveel'. Dat zijn ook belangrijke dingen!
(#46135) is in orde
(#46355) Niets
(#46363) niets
(#46800) Niets
(#47019) niets
Hoe bevalt deze online manier van enqueteren?(#45415) prima
(#45436) Buitengewoon.
(#46135) goed
(#46350) Heel irrietand en slecht te berijken
(#46353) prima
(#46355) Vandaag niet zo goed, want ik heb hoofdpijn. Maar voor de rest prima.
(#46363) prima
(#46800) Goed, hoor
(#46872) Goed
(#47019) ik vergeet het vaak
Reactie van de docent
R.H.J. Erkens
Als coordinator en docent [RHJE] ben ik erg tevreden met deze enquete. Het is duidelijk dat de studenten de cursus goed waarderen. Het belangrijkste punt dat wordt aangedragen is de hoeveelheid stof voor het tentamen. Enerzijds klopt dit, we vragen een aanzienlijke inspanning van de studenten. Anderzijds is het zo dat sommige studenten tijdens de eerste twee weken te weinig tijd besteden aan het leren van de stof. Het gebruik van een wetenschappelijk artikel als leerstof is lastig, omdat het voor studenten soms erg moeilijk is om de hoofd- van de bijzaken te scheiden. Dit kan worden opgevangen door in het vervolg duidelijker aan te geven, hoe dit gedaan kan worden.


valid-html401 jeroen@cs.uu.nl, Tue, 29 Sep 2009 11:29:05 +0200